GoodFoods

GoodFoods

GoodFoods

GoodFoods

آیا افسردگی مسری است

جواب کوتاه این است که بله افسردگی می تواند مسری باشد. ولی نه به این تعبیر که اگر به یک فرد افسرده دست بدهید بیماری اش به شما منتقل می شود.


دهها سال است که محققین علوم روانشناسی و جامعه شناسی به این حقیقت اشاره کرده اند که رفتارهای سالم و ناسالم می توانند به دیگران منتقل شود. از ترک کردن سیگار تا خودکشی و همه احساسات و عادت های بشری می توانند توسط دیگران، تقلید و تکرار شوند.


افسردگی معمولاً همراه با مجموعه ای از رفتارها و عادتها است نظیر تصمیمات غیرمنطقی، بدبینی، ایرادگیری، کنسل کردن قرارهای جمعی، و لذت نبردن از خوشی های معمول در زندگی… اعمال و احساساتی که قابل سرایت به دیگران هستند.


دانستن این موضوع به معنای این نیست که از افراد افسرده که می شناسید فاصله بگیرید. اگر در قدم اول بپذیرید که مشکلات و رفتار آدم های افسرده، علائم بیماری شان است، مصونیت را نصیب خود ساخته اید.


وقتی بپذیرید که آنها بیمار هستند و ادا در نمی آورند یا تنبل و فرصت طلب نیستند، راحت تر می توانید همانطوری که هستند درک شان کنید.


یادتان باشد بیشترین انرژی منفی که نصیب شما می شود و شما را در معرض سرایت رفتار افسرده آنها قرار می دهد این است که تلاش کنید آنها را معالجه کنید یا با ذکر پیشنهادات تان، متوقع باشد که آنها خودشان را معالجه کنند.


شما برای عزیزان افسرده فقط یک حامی مهربان باشید و در حد مقدور با احساست خود و آنها کلنجار نروید. آنها را همانطور که هستند بپذیرید و نشان دهید که دوست شان دارید و می خواهید وقت و زمان برای شان بگذارید.


این نکته اصلی هم ضروری است مطرح شود که اگر علائم افسردگی در خانواده تان باشد، اگر سیستم دفاع بدنی تان ضعیف باشد یا اگر خودتان و موقعیت زندگی تان سرشار از تنش باشد شاید افسرده شدن تان از طریق  رفاقت با یک فرد  افسرده ممکن باشد.

خنک ماندن در هوای گرم با مصرف 8 گزینه غذایی کم قند!

فواید برخی غذاهای کم قند، کم کربوهیدرات و کم کالری برای پایین آوردن درجه حرارت بدن و خنک شدن بخصوص در روزهای گرم سال، ثابت شده است.


در اینجا 8 گزینه غذایی موثر برای خنک نگه داشتن بدن در تابستان معرفی شده است


آووکادو: حاوی فیبر محلول و آب است و بدن حرارت کمتری برای ھضم آن، تولید می کند. به علاوه، آووکادو سرشار از پتاسیم است و الکترولیت های از دست رفته توسط تعریق را جبران می کند.


آب نارگیل: این نوشیدنی، نه تنھا قند خیلی کمی دارد بلکه منبع الکترولیتھایی مثل پتاسیم است که به بدن آبرسانی کرده و بدن را خنک میکند.


ماست: خوردن غذاھای سرد مثل ماست، دمای داخلی بدن را کاھش می دھد. به علاوه، ماست حاوی مقدار زیادی آب است و به بدن آبرسانی می کند.


فلفل تند: محبوب بودن غذاھای تند در کشورھا و مناطقی که آب و ھوای گرم دارند، بی دلیل نیست. فلفل، دمای داخلی بدن را بالا میبرد. در نتیجه، عرق میکنیم. تبخیر عرق از روی پوست، بدن را خنک میکند.


کرفس: 95 درصد از این گیاه را آب تشکیل می دهد. کرفس خواص دیورتیک دارد و می تواند به جلوگیری از احتباس مایعات در بدن کمک کند. مصرف کرفس به هضم موثر غذا و جلوگیری از احساس سوزش و نفخ کمک می کند.


توت ها: انواع توت ها باعث کاهش دمای هسته بدن می شود و شما احساس خنک تر شدن می کنید. این دسته میوه ها بسیار کم قند هستند. جالب است بدانید که یک فنجان تمشک تنها 5 گرم و یک فنجان زغال اخته تنها 7 گرم شکر دارد.


رازیانه: علاوه بر این که منجر به بهتر شدن هضم غذا و کاهش اسیدیته معده می شود، آب و فیبر موجود در آن منجر به کاهش دمای بدن نیز می شود.


آناناس: مصرف بیش از حد پروتئین باعث می شود که شما احساس گرما کنید. در واقع بدن انرژی زیادی را صرف شکستن پروتئین کرده و گرما تولید میکند. البته لازم نیست که در فصل تابستان از خوردن پروتئین چشم پوشی کنید بلکه می توانید غذای پروتئینی خود را ھمراه با آناناس بخورید. این میوه، سرشار از آنزیمی به نام بروملین است که پروتئین را می شکند و در نتیجه، ھضم آن را برای بدن، آسانتر می کند و حرارت تولید شده در بدن کمتر می شود.


مهمترین نشانه ضریب هوشی بالا

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که افراد دارای ضریب هوشی بالا تحت تأثیر رفتارها و نظرات دیگران قرار نگرفته و کمتر از افراد دیگر پیروی می‌کنند. در حقیقت افراد باهوش در تصمیمات خود کمتر تحت تاثیر دیگران هستند.


یافته ها و نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهند که پیروی نکردن از دیگران یا عدم انطباق با رسوم می تواند نشانه ای از ضریب هوشی بالا باشد به این معنی که افرادی با هوش بالاتر کمتر از دیگران متابعت می‌کنند.


دکتر مایکل موتهاکریشنا (Michael Muthukrishna) سرپرست این گروه تحقیقاتی در این رابطه اظهار داشت: «هیچ مشکلی در رابطه با انطباق یا پیروی وجود ندارد. مردم پیرو هستند و از رسوم پیروی می‌کنند و این مسئله یک امر خوب برای تکامل فرهنگی به‌حساب می‌آید. درواقع شخص پیروی‌کننده هر چیزی که عمومیت داشته و دیگران آن را به کار می‌گیرند، کپی و نسخه‌برداری می‌کند و این چیزها اغلب خوب و مفید هستند.»


این نتایج، از مطالعه و بررسی رفتاری یکصد و یک فرد داوطلب به‌دست‌آمده است. پژوهشگران با انجام یک کار ساده که دربرگیرنده مقایسه طول خطوط مختلف بوده توانستند به این نتایج دست پیدا کنند. در این آزمایش پیش از هرگونه تصمیم‌گیری به مشارکت کنندگان گفتند که چه کسانی چه فکر می‌کنند. بیشتر این شرکت‌کنندگان ترجیح دادند که از دیگران پیروی کنند. درحالی‌که افراد باهوش تر پاسخ درست را به دست آوردند و تحت تأثیر نظرات دیگران قرار نگرفتند.


پژوهش‌های کلاسیک مربوط به انطباق و پیروی پس از جنگ جهانی دوم توسط سالومان اش (Solomon Asch) صورت گرفت. این پژوهش‌ها نشان می‌دادند که مردم اطلاعات ناخواسته را از احساسات خود برای مطابقت با دیگر افراد انکار می‌کنند.


دکتر موتهاکریشنا معتقد است که پیروی به‌تنهایی و در کل چیز بدی به‌حساب نمی‌آید. وی در این رابطه گفت: «تمام جهان ما از چیزهایی ساخته‌شده که ما انجام می‌دهیم و تقلید در بسیاری موارد برای ما خوب است. ما فقط نیاز داریم بدانیم که بیشتر مردم این کارها را انجام می‌دهند.»


او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «این نظریه‌ها و آزمایش‌های ریاضی کمک می‌کند تا درک بهتری ازآنچه باعث می‌شود گونه ما به گونه منحصربه‌فرد، بافرهنگ تبدیل شود، داشته باشیم. هوش ما چیزی است که به دست می‌آید و سخت‌افزاری نیست.»شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تکامل و رفتار (Evolution and Behavior) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.


لولا های بدن را روغن کاری کنید

با گذشت زمان و سپری‌شدن عمر، در اثر تصادفات یا آسیب های قبلی یا به‌دلیل اختلالات مادرزادی، بیماری‌های سیستمیک مثل آرتریت روماتوئید( روماتیسم) و یا چاقی سطح مفاصل یا همان غضروف دچار ساییدگی و از بین‌رفتگی می‌شود. در این حالت، با کم‌شدن لغزندگی، حرکت یا چرخش استخوان‌ها روی مفاصل با درد همراه شده و این درد با شروع حرکت آغاز می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد.


مفصل‌ها مانند لولا عمل می‌کنند و استخوان‌ها را روی مفصل‌ها می‌چرخانند. بدین ترتیب حرکت در یک عضو میسر ‌می‌شود. سطح مفصل‌ که با استخوان در ارتباط است با لایه‌ لغزنده‌ای از جنس غضروف پوشیده شده و لغزندگی سطح غضروف چرخش استخوان روی مفصل را ممکن می کند.


استئوآرتریت یا آرتروز در حقیقت به از بین رفتن سطح طبیعی غضروف مفصلی گفته می شود.


طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، تقریباً 355میلیون نفر امروزه در سراسر جهان به بیماری‌های مفصلی مبتلا هستند که از این تعداد 190میلیون نفر دچار استئوآرتریت و بیش از 5/16میلیون نفر نیز دچار آرتریت روماتوئید هستند. این آمار در همه نقاط دنیا و به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، بسرعت در حال گسترش است.


برای تسکین درد های آرتروزی، داروهای مسکن شیمیایی فراوانی دارد. بااین وجود امروزه بیماران در سراسر دنیا بیشتر راغب هستند که به جای مصرف داروهای شیمیایی از داروهای با منشا گیاهی با تکیه بر اثر ضد التهابی آنها بهره بگیرند که هم عوارض ناخوشایند کمتری نسبت به داروهای شیمیایی و سنتتیک متوجه آنها شود و هم اینکه از بهبودی پایاتری بهره مند گردند.


پژوهشگران مجتمع صنایع دینه ایران با روشهای بسیار پیشرفته در استخراج عصاره هایی با کیفیت، حاوی ماده موثره بالا و در محدوده درمانی موفق به تولید دارویی شده اند با عنوان " آرترودین" که درآن خاصیت درمانی داروهای گیاهی موثر در درمان دردهای آرتروزی متجلی شده و به تقویت تاثیرگزاری این دارو در بهبود قابل ملاحظه ی اختلالات حرکتی ناشی از درگیری مفاصل کمک می کند. در این دارو قرص گیاهی آرترودین بطور خاص از 225 میلی گرم عصاره رزینی تغلیظ شده کندر (Boswellia serrate) و مقدار قابل ملاحظه ای عصاره دانه کرفس، عصاره ریزوم زردچوبه و زنجبیل استفاده شده است.


کندر موجود در این فراورده قرص گیاهی آرترودین به دلیل دارا بودن بوزولیک اسید دارای خواص ضد التهابی است و از طریق مهار آنزیم سیکلواکسیژناز به حفظ سلامت مفاصل و به حفظ تمامیت غضروف کمک می کند. کندر همچنین در کاهش درد و التهاب مفاصل و اختلالات حرکتی ناشی از آرتروز موثر است.


دانه کرفس از مفاصل محافظت می کند و در حذف ضایعات اسیدی تجمع یافته در بافتهای پیوندی و یا مایعات ذخیره شده در اطراف مفاصل به کلیه کمک می کند..


زردچوبه که یک ضد التهاب بسیار موثر است تاثیر مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کند. زنجبیل نیز به عنوان یک عامل ضد التهاب بسیار قوی از مفاصل در مقابل تخریب و سایش محافظت می کند.


مجتمع صنایع دینه ایران با تولید این دارو قرص گیاهی آرترودین به بیماران مبتلا به درهای مفصلی کمک می کند تا بتوانند با اتکا به گیاهان اثر بخش و با منشاء طبیعی بادرد و التهاب مفاصل ناشی از آرتروز مقابله نمایند.