GoodFoods

GoodFoods

GoodFoods

GoodFoods

چرا بعضی ها نمی خواهند احساس بهتری داشته باشند

بر اساس یک تئوری رفتاری: «تغییر وقتی اتفاق می افتد که افراد حس کنند ادامه رنج و ناراحتی غیرممکن است. به عبارت دیگر، بعضی افراد برای آرامش و راحتی خود تلاش نمی کنند چون فکر می کنند قادر به تحملِ وضع موجود هستند »


این نوع افراد معتقدند کاری برای مشکل خودشان نمی توانند انجام دهند و سعی می کنند با آن کنار بیایند. چون برای شان، عمل تغییر، غیرممکن است. برای همین، سعی می کنند بسوزند و بسازند.


بعضی ها هم هستند که نه تنها رنج شان، به اندازه کافی عذاب دهنده نیست بلکه از رنج و دردی که می برند با ایجاد حس مظلومیت، سود نیز می برند. آنها می خواهند از توجه و حمایت دیگران برخوردار می شوند.


دلیل دیگر برای نپذیرفتن تغییر و تلاش برای حل مشکل، مربوط است به سیستم دفاع روانی انسان ها… آدم های که مشکل روحی دارند یا از یک مشکل رفتاری رنج میبرند به شدت از تغییر وضعیتی که در آن به سر می برند می ترسند.


آنها با وجود ناراحتی ها، تلاشی برای بهبود وضعیت خود نمی کنند چون فکر می کنند موقعیتی که در آن به سر می برند تا حدودی قابل کنترل است و برای همین ریسک به هم زدن موقعیت و وضعیت شان را به جان نمی خرند.


آنها به سیستم دفاع روانی خود گوش می دهند و تحمل اوضاع را به تغییر و بهبود، ترجیح می دهند. شاید منطق و شعورشان خواهان بهبود و تغییر باشد ولی ترجیح می دهند ریسک نکنند.


افرادی هم هستند که فکر می کنند غم و عذاب، تاثیر مثبت خواهد داشت. این نوع آدم ها معتقدند با درد و رنج روزانه شان، قادر به تدارک  یک زندگی با معنا خواهند بود. این افراد فکر می کنند زندگی شان مفهوم و هدفی خواهد یافت. برای همین، تصمیمی برای بهتر شدن و کم کردن مشکل و رنج خود خود، اتخاذ نمی کنند.

یک تعریف صریح از افسردگی

پروفسور روانشناسی یکی از دانشگاه های امریکا Gregg Henriques درحین آموزش و همکاری با افراد متخصصی که در مراکر آموزشی و درمانی به مسئله افسردگی می پردازند متوجه شده است که عملا تعریف مشخصی در باره افسردگی وجود ندارد. واقعیتی که مدت ها است به یک باور عمومی نیز تبدیل شده است. او در این نوشته سعی می کند با بازگشت به پایه های بنیانی رفتار یک موجود زنده٬ تعریفی صریح و مشخص از افسردگی ارائه دهد.

دکتر Henriques معتقد است « افسردگی موقعیتی است که در آن، قابلیت روانی یک انسان از کار می افتد» به نظر او از کار افتادن سیستم عصبی افراد افسرده را می توان در دو رفتار اصلی طبقه بندی کرد.


انسان افسرده از یک طرف کوله پشتی بزرگی از شرم و گناه، خشم و ناامیدی و درماندگی و غم بر دوش دارد و از طرف دیگر کوله بار مثبت رشد و میل بقا را بر زمین گذاشته است.


او بعد از تاکید بر سیستم رفتاری معکوس در انسان افسرده، سعی می کند آن را با قالب رفتار سیستم عصبی موجود زنده مقایسه کند. او می خواهد یک موجود زنده را تصور کنید که رفتار خودش و طبیعتا رفتاری که سیستم عصبی اش از خود بروز می دهد را به شکل یک نوع سرمایه گذاری ببینید.


یک موجود زنده برای تضمین بقای خود باید انرژی بگذارد تا چیزی که برایش خوب است و چیزهایی که زنده ماندن و ادامه حیاتش را تضمین می کند نظیر غذا و جفت و امنیت و سلامت را فراهم کند. از طرف دیگر موجود زنده با همان ضرورت و تقدم باید از چیزهایی که حیات او را تهدید می کند دوری گزیند.


با این برداشت بنیانی از واکنش موجودات زنده، متوجه می شویم که سیستم سرمایه گذاری و صرف انرژیِ ساختمان عصبی انسان افسرده بر عکس حیات و ضرورت هایش عمل می کند. انسان افسرده به جای تمایل به چیزهای خوب و مثبت از آنها می گریزد و به جای فرار از بدی ها٬ خطرات و منفی ها مجذوبش می سازد.


اگر دوباره سئوال اساسی را مطرح کنیم که افسردگی چیست می توان با این توضیحات به همان تعریف ساده و صریح رسید که « افسردگی موقعیتی است که در آن توانایی سیستم عصبی یک انسان از کار می افتد». تعریفی که می تواند در تمام زمینه ها از مداوا و مشاوره تا مقاومت اگاهانه انسان افسرده در برابر سیستم عصبی اش که در حال خاموش شدن به کار گرفته شود.


یادمان نرود که  سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: « افسردگی رتبه اول در درمانده سازی انسان ها را نصیب خود کرده است. بیماری که تشدیدکننده و راه انداز بسیاری از مرض های شناخته شده دیگر بشر نیز است».

تاثیر مصرف هویج و چای‌سبز در بیماری آلزایمر

محققان به تازگی دو ترکیب متفاوت در هویج و چای سبز یافته‌اند که به درمان آلزایمر در موش‌ها کمک کرد. 

یکی از راهکار‌هایی که دانشمندان برای کشف اسرار جدید بیماری آلزایمر استفاده می‌کنند، انجام آزمایشاتی روی موش‌ها است.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تازگی دریافته‌اند که ترکیباتی در چای سبز و هویج وجود دارد که به بهبود موش‌های مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند.

این تحقیق که توسط محققان پزشکی این دانشگاه انجام شده است، منجر به بررسی دو ترکیب به نام‌های " فرولیک اسید " و " اپی‌گالوستاچین گالت" شد.

" فرولیک اسید " یا " FA" آنتی‌اکسیدانی است که در برنج، هویج و سیب‌زمینی یافت می‌شود.

" اپی‌گالوستاچین گالت" یا " EGCG" ترکیبی است که در چای سبز وجود دارد و ماده‌ای مؤثر برای درمان آلزایمر محسوب می‌شود. این ماده همچنین به حفاظت بهتر از دندان‌ها و جلوگیری از حملات قلبی کمک می‌کند و علاوه بر آن دارویی ضدسرطان است.

"ترنس تاون"، محقق ارشد این پروژه اظهار کرد: ما پیش از این طی تحقیقاتی نشان داده بودیم که این دو ترکیب منجر به تغییر روند بیماری آلزایمر در مغز موش‌ها می‌شوند.

در این پروژه ۳۲ موش با علائم مشابه با بیماری آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفتند و محققان در یک دوره سه ماهه موش‌ها را با ترکیبات مذکور تغذیه کردند.

موش‌ها قبل و بعد از تغذیه با این رژیم مورد آزمایش‌های نوروفیزیولوژیکی قرار گرفتند.

تغذیه موش‌های بیمار با این رژیم سبب شد که بتوانند عملکردی مشابه با موش‌های سالم داشته باشند.

نکته قابل توجه این بود که رفتار اضطراب مانند موش‌های بیمار نیز با این رژیم کاهش پیدا کرد.

"استرس اکسیداتیو" و "التهاب عصبی" دو علائم کلیدی برای بروز آلزایمر در انسان هستند که با استفاده از این رژیم در موش‌ها کاهش پیدا کرد.

دانشمندان پروژه اظهار کردند: هنوز معلوم نیست که چگونه می‌توان این نتایج را به انسان‌ها نیز نسبت داد. گرچه که نتیجه آزمایش به این‌گونه نیست که هرچه بیشتر چای سبز نوشید و یا هویج خورد، کمتر احتمال ابتلاء به آلزایمر وجود دارد.

"تاون" در نهایت گفت: بهتر است ۱۲ سال را برای ساخت این دارو منتظر نمانیم و از همین امروز هویج و چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

خیار و خواص ضدآلزایمری آن

تحقیقات نشان داده است نوعی فلاوونول به نام فیزتین که در خیار و برخی دیگر از غذاهای گیاهی یافت می‌شود، موجب تأخیر در زوال حافظه و علائم آلزایمر می‌شود.

اگر به دنبال عضوی برای بهبود رژیم غذایی مورد استفاده‌ی خود هستید، یکی از محصولاتی که باید برای این کار در نظر داشته باشید خیار است. این میوه از جمله‌ی سالم‌ترین میوه‌های موجود در جهان است که متأسفانه بسیاری، از ارزش غذایی آن چشم‌پوشی می‌کنند. قبل از اینکه از خیار به عنوان عضوی در سالاد و یا ساندویچ استفاده شود باید این نکته را بدانیم که این محصول دارای مزایای مهمی برای سلامتی انسان می‌باشد و از جمله‌ی این مزایا می‌توان به تأثیر پیش‌گیرنده آن در برابر زوال حافظه و اجتناب از بیماری آلزایمر اشاره نمود.

این اثر مورد اشاره از خیار به واسطه‌ی تحقیقات صورت گرفته از سوی محققان دانشگاهی عنوان شده است، به این صورت که این محققین با استفاده از مدل حیوانی موش، به انجام آزمون‌هایی بر روی آن، برای مطالعه بیماری آلزایمر و علائم مرتبط با آن همانند از دست دادن حافظه پرداختند.
آن‌ها دریافتند موش‌هایی که به طور روزانه دُزی از نوعی فلاوونول به نام فیستین دریافت می‌کنند که در خیار و برخی دیگر از غذاهای گیاهی یافت می‌شود، تأخیر در زوال حافظه و علائم آلزایمر را از خود نشان می‌دهند. در برخی از موارد نیز توقف کامل در رشد این علائم مشاهده گردیده است.

از دیگر یافته‌های شگفت‌انگیز این مطالعه که به آن اشاره شده این است که در این موش‌ها، پیشرفت‌های مشاهده شده ادامه خواهد داشت، حتی اگر توسعه‌ی پلاک آمیلوئید که به نظر مهمترین عامل توسعه آلزایمر است همچنان ادامه داشته باشد. علاوه بر این در موش‌هایی که اختلالات زوال عصبی نداشتند، بهبود حافظه پس از دریافت فیستین مشاهده شد.

اعتقاد محققین بر این است که فیستین با آزادسازی یک مسیر سلولی که شامل بخشی از مغز می‌شود، به بهبود حافظه کمک می‌کند و موجب بازیابی در حافظه می‌گردد. علاوه بر این مشاهده شده که این فلاونول دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که در سلول‌های مغزی اثرات مفید داشته و از این طریق از آن‌ها در برابر پیری و اثرات مرتبط با آن محافظت می‌کند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند باید خیار و سایر غذاهای غنی از فیستین را در رژیم غذایی خود قرار دهند. این افراد شامل کسانی که سابقه‌ی بروز این بیماری در خانواده‌هایشان ملاحظه شده، کسانی که از آسیب‌های مرتبط با سر رنج می‌برند و افراد دارای مشکلات قلبی می‌شوند.

سایر مزایای مهم و مفید خیار
دلایل بسیار زیادی برای استفاده از خیار به عنوان یک میوه‌ی سرشار از مواد مغذی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها غنای پتاسیم، فیبر و ویتامین C و همچنین وجود مواد مغذی مانند فلاوونوئیدها، لیگان‌ها و تریترپن‌ها هستند. این مواد مغذی به علت خواص قوی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود مهم به شمار می‌آیند. همچنین خواص و فواید بسیار زیاد دیگری نیز برای این محصول وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آب‌رسانی
خیارها به دلیل دارا بودن 95 درصدی آب، یک راه عالی برای آبرسانی به بدن و خنک شدن، مخصوصاً در فصل تابستان به شمار می‌آیند. علاوه بر این، آن‌ها دارای غنای منیزیم و پتاسیم هستند که از مواد معدنی مرتبط با آبرسانی بدن به شمار می‌آیند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
محتوای بالای پتاسیمی موجود در خیار می‌تواند به اجتناب از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند؛ زیرا این ماده موجب کاهش میزان فشارخون می‌گردد. لیگنین از اجزای دیگری است که در خیار کشف شده و می‌تواند برای بهبود سلامت قلب مفید باشد. این کار با استفاده از خاصیت ضدالتهابی این عنصر صورت گرفته و نتیجتاً خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

کمک به کاهش وزن
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب، آن هم قبل از صرف غذا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با مصرف خیار می‌توانید به طور مؤثری با لذت بردن از مصرف غذایی با کالری کم، میزان مصرف آب خود را نیز افزایش دهید.

از بین بردن سموم
خوردن خیار می‌تواند با افزایش میزان و دفعات دفع ادرار، به خروج و کاهش سموم و مواد زائد موجود در بدن کمک کند.

تنظیم قند خون
خیار می‌تواند به بیماران دیابتی در تنظیم و کنترل سطح قند خون کمک کند، به ویژه هنگامی که از خیار با پوست آن استفاده می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
لیگان‌ها و کوکوربیتاسین‌های موجود در خیار می‌توانند با دارا بودن خواص ضد سرطانی در برابر انواع سرطان‌ها همانند پانکراس، پستان و همچنین سرطان تخمدان، عملکرد مناسب و مفیدی داشته باشند.

نتایج شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می سازد، آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت های بدن را کند می سازد.


هنگام خرد کردن پیاز خام اشک انسان بی اختیار جاری می شود، اما این ماده غذایی میزبان فواید سلامت جالب توجه ای است.


به گزارش "فود پریونت"، پیاز محصولی متنوع بوده و هزاران سال است که در آشپزی کاربرد دارد. اما مصرف روزانه پیاز می تواند فواید سلامت شگفت انگیزی را نیز ارائه کند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.



تقویت سلامت قلبی عروقی


پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می سازد، آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت های بدن را کند می سازد.


زمانی که موضوع سلامت قلب مطرح می شود، کوئرستین موجود در پیاز به حفظ فشار خون سالم و انعطاف پذیری و نرمی سرخرگ ها کمک می کند. همچنین، به نظر می رسد که کوئرستین به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) در افرادی که با خطر اختلالات قلبی عروقی مواجه هستند، کمک می کند. این فواید در کنار هم نقش چشمگیری در حفظ سلامت قلب ایفا می کنند.



کاهش خطر سرطان


مصرف منظم پیاز می تواند به نابودی مواد سرطان‌زایی که از رژیم غذایی خود دریافت می کنیم، کمک کند. به طور خاص، ترکیبات ارگانوسولفور از متابولیز شدن عوامل سرطان‌زا به روشی خطرناک پیشگیری می کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ترکیب پیاز با زردچوبه اثری هم نیروزا دارد که توانایی سرطان برای بقا در روده را کاهش داده و به طور قابل توجهی خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.


حتی مصرف متوسط پیاز نیز می تواند برخی فواید سلامت را ارائه کند، اما به گفته پژوهشگران هرچه مصرف این ماده غذایی بیشتر باشد، بهتر است. سیر نیز می تواند نتایجی مشابه را رقم بزند، از این رو، به جای مصرف مقدار زیادی پیاز به تنهایی، می توانید این دو ماده غذایی را در وعده های غذایی خود استفاده کنید.



کاهش خطر مسمومیت غذایی


شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده مستعد جذب و رشد باکتری است. اما باید توجه داشت که این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد باکتری است. آبی که هنگام خرد کردن پیاز تولید می شود می تواند انواع مختلفی از میکروارگانیزم ها که به عنوان دلیل مسمومیت غذایی شناخته می شوند را نابود کرده یا رشد آنها را بسیار کند سازد.


از این رو، مصرف پیاز به همراه وعده های غذایی به معنای کاهش احتمال بیماری است. درباره نگهداری از پیاز خرد شده باقیمانده نیز نگران نباشید. در صورت نگهداری مناسب در یخچال، مصرف آنها برای حدود هفت روز مشکلی ایجاد نمی کند.



تقویت عملکرد سیستم ایمنی


کوئرستین برای مقابله با ترکیبات التهابی نیز مفید است. اما زمانی که موضوع عملکرد سیستم ایمنی مطرح می شود، کوئرستین موجود در پیاز به واسطه محتوای سلنیم این ماده غذایی قدرت بیشتری می یابد. سلنیم یک ماده معدنی است که تراکم بالایی در پیاز دارد. سلنیم به کاهش التهاب و تحریک عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده، در شرایطی که از واکنش ایمنی بیش از حد نیز پیشگیری می کند.


سلول های که با کمبود سلنیم مواجه هستند، سریع‌تر پیر می شوند و تکثیر آنها ناکارآمد صورت می گیرد. التهاب یک واکنش ایمنی است که به منظور جداسازی منطقه صدمه دیده یا مریض از بافت سالم بدن شکل می گیرد، اما التهاب بیش از حد موجب شرایطی دردناک و خطرناک می شود. به نظر می رسد مصرف پیاز می تواند به حفظ تعادل عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.



تسکین آلرژی


از آنجایی که کوئرستین ترکیبات آلرژی‌زا و التهابی را مسدود می کند، این ماده می تواند برای افرادی که از آلرژی های فصلی رنج می برند نیز بسیار مفید باشد. به جای استفاده از داروهای ضد حساسیت، مصرف پیاز را برای توقف تولید و ترشح هیستامین ها امتحان کنید.


هیستامین دلیل خارش چشم ها، احساس خراشیدگی در گلو، و آبریزش بینی مرتبط با آلرژی های فصلی محسوب می شود. اگر بو و طعم پیاز را نمی توانید تحمل کنید، مکمل های کوئرستین نیز در دسترس هستند.



کاهش خطر دیابت


مصرف پیاز می تواند مقدار انسولین موجود در بدن انسان پس از یک وعده غذایی را افزایش دهد. انسولین برای پردازش قند موجود در غذا ضروری است و آلیل پروپیل دی‌سولفید موجود در پیاز می تواند انسولین آزاد بیشتری را برای مدیریت سطوح قند خون باقی بگذارد.


دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که انسولین در پردازش گلوکز ناکارآمد عمل می کند. با مصرف منظم پیاز می توان از در دسترس بودن انسولین به میزان کافی اطمینان حاصل کرد. این در شرایطی است که همچنان باید بر میزان مصرف قند خود نیز توجه داشته باشید.



کاهش خطر لخته های خون


زمانی که با یک بریدگی یا زخم باز مواجه هستیم، به لخته شدن خون برای توقف خونریزی نیاز داریم، اما لخته های خون که در سیاهرگ ها یا سرخرگ ها تشکیل می شوند می توانند جریان خون را مسدود کرده و حتی مرگبار باشند. پیاز حاوی ترکیبی به نام روتین (Rutin) است که در آزمایش هایی با حضور سوژه های حیوانی توانایی خود برای پیشگیری از تشکیل لخته های خون را نشان داده است.


لخته های خونی که در سرخرگ ها تشکیل می شوند سرشار از پلاکت بوده، در شرایطی که لخته های خون تشکیل شده در سیاهرگ ها سرشار از فیبرین هستند. به نظر می رسد روتین قادر است به هر دو نوع لخته خون حمله کند. در شرایطی که به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است، اما روتین ممکن است در آینده ای نزدیک برای تولید دارویی ارزان برای مقابله با لخته های خون استفاده شود.



بهبود خواب و خلق و خو


هموسیستئین، اسید آمینه ای است که توسط بدن برای شکستن پروتئین ها تولید می شود. مقدار بیش از حد آن در تولید هورمون های سروتونین، دوپامین، و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می کند که هر سه در پایداری خلق و خو، احساسات خوب، خواب، و اشتها نقش دارند. پیاز سرشار از فولات است که از انباشت هموسیستئین پیشگیری می کند.


از این رو، مصرف فولات به میزان کافی برای کاهش خطر ابتلا و شدت افسردگی کلیدی است. کمبود فولات می تواند موجب خستگی و مشکلات رشد شود که با خواب ضعیف هرچه بیشتر تشدید می شوند.


اگر به بو و طعم پیاز علاقه ای ندارید، همچنان می توانید با مصرف پیاز پخته از فواید سلامت این ماده غذایی بهره‌مند شوید. اگرچه حرارت فواید سلامت پیاز را کاهش می دهد، اما به طور کامل از بین نمی برد.